
ZBIGNIEW BAJKA

KAPITA£ ZAGRANICZNY
W POLSKICH MEDIACH

I. Prasa

Wstêp

Stworzenie pe³nego obrazu wp³ywów kapita³u zagranicznego w polskiej
prasie, radiu i telewizji jest zadaniem trudnym, wrêcz niewykonalnym.
Co najwy¿ej mo¿na tu okreœliæ najwa¿niejsze tendencje oraz ustaliæ

g³ównych uczestników gry kapita³owej. Ca³ej prawdy nie da siê ods³oniæ,
choæby dlatego, ¿e jest ona czêsto ukrywana, a jeœli siê uda coœ ujawniæ, to
jest to zaledwie wierzcho³ek góry lodowej. Opis jest zwykle niepe³ny tak¿e
dlatego, ¿e dotyczy PROCESU doœæ intensywnego; tylko w czterech pierw-
szych miesi¹cach 1994 roku kapita³ zagraniczny przej¹³ kilka dzienników, do
kilku innych wszed³ ze swoimi udzia³ami, zmieni³o swoich w³aœcicieli kilka
znanych czasopism, powsta³o kilkanaœcie innych, powo³anych przez
wydawców zagranicznych.

Trudnoœci, jakie siê napotyka w analizie tego problemu, wynikaj¹ z kilku
powodów.

1. Nie ma systemu rejestracji tych zjawisk w skali ogólnokrajowej, ergo —
nie ma mo¿liwoœci zdobycia kompletnych danych o udzia³ach firm za-
granicznych w polskich spó³kach i przedsiêbiorstwach wydawniczych. Czêsto
te¿ s¹ problemy ze zdobyciem wiarygodnych danych o wszystkich uczestn-
ikach przedsiêwziêæ wydawniczych, s¹ tak¿e k³opoty z uzyskaniem wiaryg-
odnych informacji o poziomie nak³adów, wielkoœci zwrotów (w przypadku
prasy) oraz zyskach np. z reklamy.

Zeszyty PRASOZNAWCZE

Kraków 1994 R. XXXVII, nr 1-2 (137)

R O Z P R A W Y I A R T Y K U £ Y



2. Zmienia siê stan w³asnoœci tytu³ów prasowych, np. inni s¹ obecnie
w³aœciciele wielu dawnych pism RSW „PKR”, ni¿ wynika³oby to z aktów
sprzeda¿y wydanych przez Komisjê Likwidacyjn¹ RSW. Dane te zwykle nie
s¹ ujawniane publicznie, st¹d — dopiero po pewnym czasie — dowiadujemy
siê, ¿e np. jakiœ tytu³ sprzedany lub oddany nieodp³atnie spó³dzielni dzien-
nikarskiej ma ju¿ innego w³aœciciela (w³aœcicieli). Czasem te¿ okazuje siê, ¿e
dominuj¹cy pakiet akcji ma udzia³owiec zagraniczny.

3. Enigmatyczne s¹ informacje dotycz¹ce spó³ek joint-venture, dobrze,
jeœli z rejestru s¹dowego mo¿na uzyskaæ dane o przynale¿noœci pañstwowej
zagranicznego wspólnika. Zdarza siê te¿ — jak w innych przedsiêbiorstwach
w Polsce — ¿e firma X bêd¹ca udzia³owcem w wydawnictwie, to fragment
wiêkszej ca³oœci innego przedsiêbiorstwa prasowego, ale z ró¿nych przyczyn
o jeszcze innej nazwie.

Uwagi te przede wszystkim dotycz¹ prasy. Udzia³ kapita³u zagranicznego
w radiu i telewizji jest bowiem okreœlony przez art. 33 nowej ustawy o ra-
diofonii i telewizji. Dopuszcza on udzia³ kapita³u zagranicznego w kapitale
zak³adowym lub akcyjnym spó³ki radiowej lub telewizyjnej — w wysokoœci
nie wiêkszej ni¿ 33%. Dlatego spó³ki zawi¹zane w celu zdobycia pasm an-
tenowych ogólnokrajowych lub regionalnych — maj¹ g³ównie udzia³owców
polskich, a zagraniczni posiadaj¹ tylko trzeci¹ czêœæ udzia³ów. Obserwacja
zdarzeñ na linii: kapita³ zagraniczny — prasa prowadzi jednak do wniosku, ¿e
podobne zjawiska w sferze radia i telewizji to tylko kwestia czasu. Omijanie
przepisów, „podnajem” polskich udzia³owców przez kapita³ zagraniczny,
czyli tajne wspólnictwo — to sprawa najbli¿szej przysz³oœci.

Przyk³ad prasy pokazuje bowiem, ¿e takie dzia³ania s¹ i bêd¹ siê nasila³y.
Chodzi w koñcu o du¿e pieni¹dze w kraju zaliczaj¹cym siê do wiêkszych w
Europie, tak¿e o pomost — w dzia³aniach na kierunku wschodnim.

Przedstawione powy¿ej zjawiska nie s³u¿¹ bynajmniej opisywaniu ciê¿kiej
doli badacza polskich mediów. Artyku³ ten powsta³ po kilkuletnim œledzeniu
przemian rynku mediów w Polsce i — nawet jeœli obraz jest niekompletny —
warto go pokazaæ. Warto tak¿e powiedzieæ, i¿ konieczne s¹ unormowania
prawne udzia³u tego kapita³u w polskich mediach — generalnie, a szczególnie
w prasie. Konieczne jest tak¿e zawarowanie jawnej i pe³nej rejestracji i sp-
rawozdawczoœci, aby ka¿dy, kto zajmuje siê œwiatem mediów w Polsce, móg³
to czyniæ bez takich utrudnieñ jak dotychczas.

Przygotowuj¹c siê do napisania tego tekstu, wykorzystano ró¿ne Ÿród³a:
1. Bank informacji o prasie OBP UJ (dane na ten temat publikujemy co-

rocznie w aktualizowanym „Katalogu prasy polskiej”).
2. Publikacje prasowe (archiwum wycinków OBP i w³asne autora artyku³u).
3. Publikacje w Zeszytach Prasoznawczych, m. in. na temat transformacji

prasy po 1990 roku.
4. Materia³y z ró¿nych konferencji (np. organizowanych na Uniwersytecie

Warszawskim i Jagielloñskim).

6 ZBIGNIEW BAJKA



5. Katalogi firm w Polsce (m. in. joint-venture i zagraniczne).
6. Akta rejestracji przedsiêbiorstw wydawniczych (s¹dowe).
7. Ró¿ne dokumenty oficjalne (np. Informacja NIK o wynikach kontroli

aktualnej struktury w³asnoœci wybranych sk³adników maj¹tku RSW „PKR” w
likwidacji, 1993).

8. Bezpoœrednie rozmowy autora artyku³u w redakcjach wybranych pism.

Szczególnie cenne by³y poszukiwania dziennikarzy prasowych, m.in. Ga-
zety Wyborczej, Rzeczpospolitej, Wprost i innych. Dostarczy³y one zarówno
informacji o kapitale zagranicznym, jak te¿ pokaza³y drogi dalszych mo¿liw-
ych ustaleñ.

W ramach likwidacji koncernu RSW „PKR” czêœæ tytu³ów zosta³a oddana
nieodp³atnie zespo³om (spó³dzielniom, spó³kom) dziennikarskim, czêœæ sprze-
dana b¹dŸ spó³dzielniom (spó³kom) dziennikarskim wy³¹cznie lub z udzia³em
innych podmiotów (np. banków), b¹dŸ te¿ nowym w³aœcicielom — krajowym
lub zagranicznym, zazwyczaj z — symbolicznym choæby — zawarowaniem
praw zespo³ów dziennikarskich. Tajemnic¹ Komisji Likwidacyjnej oraz
uczestników przetargów s¹ ró¿nice cen ustalanych za tytu³y, których sytuacja
rynkowa by³a podobna, jeœli nie identyczna; Trybunê Œl¹sk¹ sprzedano za
23,1 mld z³otych, a Dziennik Zachodni za 40 mld z³otych, Gazetê Poznañsk¹
— za 3 mld z³otych, a G³os Wielkopolski oddano dziennikarzom nieodp³atnie.

Doœæ szybko po przekazaniu tytu³u lub wygraniu przetargu dochodzi³o do
powo³ywania nowych spó³ek wydawniczych, niektóre w okresie 1991-1994
zmienia³y kilkakrotnie zestaw wspólników. Kapita³ zagraniczny zainstalowa³
siê w wiêkszoœci polskich dzienników. Jedynie s³absze i nie przynosz¹ce
wiêkszych zysków gazety codzienne (choæ i tu s¹ wyj¹tki) nie znalaz³y (na
razie) udzia³owców zza granicy.

Oto przegl¹d zmian na przyk³adzie dzienników — ogólnopolskich i re-
gionalnych.

Dzienniki ogólnokrajowe

¯YCIE WARSZAWY — najbardziej dochodowy dziennik RSW (1990 r. —
zysk 9690 mln z³) sprzedany zosta³ za 40 mld z³otych spó³ce „¯ycie Press”
(1000 udzia³ów), której udzia³owcami byli: Societa Televiziva Italiana (STEI)
— 400 udzia³ów, Spó³dzielnia Wydawnicza „Czytelnik” — 160 udzia³ów,
Wielkopolski Bank Kredytowy — 150 udzia³ów, „Varsovia — Press” sp. z
o.o. — 90 udzia³ów, Lexecom sp. z o.o. — 40 udzia³ów oraz 45 osób fizyczn-
ych — 160 udzia³ów. Spó³ka kupi³a gazetê po¿yczaj¹c pieni¹dze w WBK. W
maju 1993 roku WBK sprzeda³ swoje udzia³y stronie w³oskiej, która w ten
sposób uzyska³a wiêkszoœæ pakietu w³asnoœciowego (55%).Wed³ug danych z
pocz¹tku 1994 roku udzia³y W³ochów w spó³ce „¯ycie Press” wynosz¹ co
najmniej 80%.

KAPITA£ ZAGRANICZNY W POLSKICH MEDIACH 7



RZECZPOSPOLITA (gazeta nie nale¿¹ca do koncernu RSW) — w
powo³anej do wydawania dziennika spó³ce „Presspublica” sp. z o.o. — 49%
udzia³ów (za 19 mld z³otych) ma Robert Hersant (francuska grupa „Soc-
presse”), zobowi¹zuj¹c siê do przekazania 23,75 mld z³otych na modernizacjê
gazety. Drugi wspólnik — PPW „Rzeczpospolita” (dotychczasowy wydawca
gazety) ma 51% udzia³ów.

SZTANDAR M£ODYCH — sprzedano za 12 mld z³otych „SM-Media”
spó³ce z o.o. Po kilku miesi¹cach „SM-Media” sta³y siê spó³k¹ joint-venture z
udzia³em kapita³u austriackiego w wysokoœci 39%. W pocz¹tkach 1994 roku
Sztandar M³odych naby³a spó³ka „Fibak-Marquard Press” i JMG Ost Presse
Jörga Marquarda.

KURIER POLSKI — w³aœcicielem dominuj¹cego pakietu udzia³ów (ponad
85%) sta³ siê Zygmunt Solorz (zarazem w³aœciciel Polsatu). Kurier Polski by³
wczeœniej g³ównym dziennikiem wydawnictwa Stronnictwa Demokraty-
cznego „Epoka”.

EXPRESS WIECZORNY — kupi³a Fundacja Prasowa „Solidarnoœci” w War-
szawie za 16 mld z³otych (fundatorami by³o 6 osób fizycznych, zwi¹zanych
póŸniej z PC). W nastêpnym czasie EW prze¿ywa³ ró¿ne perturbacje. Czêœæ ze-
spo³u stworzy³a now¹ gazetê Express, póŸniej Express Poranny. Po kolejnych
przekszta³ceniach — na bazie tego dziennika — powsta³ Super Express.

W po³owie 1993 roku EW sta³ siê w³asnoœci¹ kapita³u zagranicznego: pa-
kiet wiêkszoœciowy zdoby³ szwajcarski koncern JMG Ost Presse Jörga
Marquarda, drugim w³aœcicielem sta³ siê Wojciech Fibak, zamieszka³y (jak
czytamy w dokumentach) w Monte Carlo.

W trzech dziennikach sportowych — wprost lub poœrednio — posiada ud-
zia³y tak¿e kapita³ zagraniczny.

PRZEGL¥D SPORTOWY — tytu³ przekazany Agencji „Przegl¹d Spor-
towy” sp. z o.o. pod warunkiem udzia³u w niej Spó³dzielni Wydawniczej „Czy-
telnik”. SW „Czytelnik” mia³a w spó³ce 10% udzia³ów, Spó³dzielnia Pracy
„Przegl¹d Sportowy” — 30%, zaœ „dwie osoby fizyczne” — 60%. W ten sposób
pakiet wiêkszoœciowy uzyska³ szef Curtis International — Zbigniew Niemczycki.

SPORT — w³aœcicielem tytu³u sta³a siê Dziennikarska Spó³dzielnia Pracy
„Sport” w Katowicach, ale wiêkszoœæ udzia³ów zagwarantowa³ sobie w tym
dzienniku Wojciech Fibak. Wydawc¹ Sportu by³a najpierw „Fibak — Sport
S.A.”, potem „Fibak — Noma Press S.A.” Wed³ug rejestru z lutego 1991
roku Wojciech Fibak i jego (nieznany z nazwiska) wspólnik mieli w spó³ce
82% akcji. W 1993 roku Sport przejê³a grupa „Fibak — Marquard Press”.

TEMPO — udzia³owcami wydaj¹cej gazetê spó³ki „Sportpresse” zostali:
Dziennikarska Spó³ka Wydawnicza „Tempo” sp. z o.o. (30%) oraz „Soc-
presse” S.A. z Warszawy (Robert Hersant) — 70% udzia³ów. Obecny udzia³
Francuzów szacuje siê na 72%.

8 ZBIGNIEW BAJKA



Sytuacja innych dzienników

GAZETA WYBORCZA — w sierpniu 1993 roku redakcja GW poda³a
oficjalnie, ¿e 12,5% udzia³ów gazety wykupi³a amerykañska grupa prasowa
COX ENTERPRISES, jeden z najwiêkszych koncernów prasowych (tak¿e
w³aœciciel stacji telewizyjnych i radiowych) w USA.

Gazetê Wyborcz¹ za³o¿yli w kwietniu 1989 roku Zbigniew Bujak,
Aleksander Paszyñski i Andrzej Wajda. Jak wynika z ustaleñ s¹du (Wydawn-
ictwo „Agora” przeciwko Jackowi Maziarskiemu), poza kapita³em zak³ad-
owym spó³ki w wysokoœci 150 tys. z³otych i kredytem z banku PKO w lipcu
1989 roku, „Agora” korzysta³a tak¿e z wsparcia zagranicznego: otrzyma³a
maszynê drukarsk¹ z Le Monde, 50 tys. dolarów z funduszu National
Endowment for Democracy oraz 20 tys. funtów z brytyjskiego funduszu
know-how.

NOWA EUROPA — za³o¿ona w lutym 1992 roku przez spó³kê „Nowa Eu-
ropa sp. z o.o.”, w której udzia³owcami byli W³osi (firma Zanussi). Od listop-
ada 1993 roku nowym w³aœcicielem dziennika (54% akcji) zosta³a grupa wy-
dawnicza „IL SOLE-24 ORE” z Mediolanu. Il Sole-24 Ore jest g³ównym
(obok Financial Times) dziennikiem finansowo-ekonomicznym Europy i
czwartym na œwiecie.

SUPER EXPRESS — pocz¹tkowo Express, Express Poranny, ukazuje siê
od paŸdziernika 1990 roku. W spó³ce „ZPR — Express”, która jest wydawc¹
dziennika, 50% udzia³ów ma ZPR S.A., w pozosta³ym pakiecie spor¹ czêœæ
ma redaktor naczelny SE — Grzegorz Lindenberg, twórca sukcesu gazety,
wczeœniej jeden z organizatorów (dyrektor ekonomiczny) Gazety Wyborczej.

Dzienniki regionalne

B i a ³ y s t o k

GAZETA WSPÓ£CZESNA — sprzedana w kwietniu 1991 roku Zarz¹dowi
Regionu „Solidarnoœæ” w Bia³ymstoku za 1530 mln z³otych; wydawc¹ staje
siê spó³ka z o.o. „Kresy BG”, w której ZR posiada³ najpierw 88% udzia³ów,
a gdañska spó³ka „Przekaz” (Krajowej Komisji Wykonawczej NSZZ „So-
lidarnoœæ”) 12%. W grudniu 1991 roku ZR zmniejszy³ swoje udzia³y do
51%, „Przekaz” — zwiêkszy³ do 49%. Od stycznia 1994 roku spó³ka
(obecnie Kresy BO) ma nowego wydawcê Gazety, jest nim ORKLA PRESS
INTERNATIONAL bêd¹ca czêœci¹ koncernu ORKLA MEDIA, drugiej na
liœcie prywatnych firm zajmuj¹cych siê mediami w Norwegii, pi¹te — w
klasyfikacji najwiêkszych przedsiêbiorstw w tym kraju (obroty — 2 mld
ECU rocznie). Poza Gazet¹ Wspó³czesn¹ jest tak¿e wspó³w³aœcicielem
piêciu innych gazet regionalnych w Polsce.

Kurier Podlaski przekazano Spó³dzielni Pracy „Kurier Podlaski”.

KAPITA£ ZAGRANICZNY W POLSKICH MEDIACH 9



B y d g o s z c z

DZIENNIK WIECZORNY — bydgosk¹ popo³udniówkê sprzedano za 300
milionów Przedsiêbiorstwu Handlu Zagranicznego Pol-Tech sp. z o.o. w Byd-
goszczy. Wydawc¹ zosta³a spó³ka DE-WU Press w Bydgoszczy. Jednym ze
wspólników by³a firma hanowerska „Waren und Dienstleistungen
«Pol-Tech»”, która w grudniu 1991 roku, po transakcjach z PHZ „Pol-Tech”
przejê³a 77% udzia³ów w gazecie.

Gazetê Pomorsk¹, która w 1991 roku mia³a nak³ad zwyk³y 75 000 eg-
zemplarzy, a magazynowy 265 000 egzemplarzy, przekazano nieodp³atnie
Spó³dzielni Pracy Dziennikarzy i Wydawców.

Nowoœci przekazano Spó³dzielni Dziennikarsko-Wydawniczej „Oficyna
Toruñska” w Toruniu.

G d a ñ s k

G£OS WYBRZE¯A — zakupi³o za 3,5 mld z³otych w kwietniu 1991 roku
Wydawnictwo Prywatne „GW” sp. z o.o., którego udzia³owcami byli: BHK
International Consulting z Katowic (50% udzia³ów), OLECH INTERNATI-
ONAL sp. z o.o. z Gdañska (26%) i PELPETZOL — Krauze i Nawrocki S.C.
z Gdyni (24%). Wszystkie te firmy maj¹ powi¹zania kapita³owe z Zachodem.
(Obecnie do spó³ki wesz³y te¿ firmy „Mar¿al” i „Lonzavis”.)

DZIENNIK BA£TYCKI — sprzedany za 12 mld z³otych „Prasie Gdañs-
kiej” sp. z o.o. w czerwcu 1992 roku; wspólnikami byli: „Socpresse” Her-
santa z Pary¿a (50%), „Przekaz” sp. z o.o., reprezentuj¹ca Zarz¹d Regionu
Gdañskiego „Solidarnoœci” (49%), Polska Presse sp. z o.o. (przed-
stawicielstwo Hersanta w Warszawie) — 1%. Grupa Hersanta kontroluje
wiêc w pe³ni Dziennik Ba³tycki.

WIECZÓR WYBRZE¯A — sprzedany za 5 mld z³otych w marcu 1991 roku
spó³ce z o.o. „Prasa Wybrze¿a”; wspólnikami byli „Socpresse” Hersanta z
Pary¿a (39%), „Przekaz” sp. z o.o. (39%), Zrzeszenie Pomorsko-Kaszubskie (10%)
i „Polska Presse” z Warszawy (przedstawicielstwo Hersanta) — 12%. £¹cznie —
udzia³y Francuzów wynosi³y 51%, co zapewni³o im kontrolê nad gazet¹.

W lipcu 1992 roku „Polska Presse” (wed³ug cytowanej wczeœniej „Inform-
acji NIK) odkupi³a (za ponad 580 mln z³otych) od Zrzeszenia Pomorsko-Ka-
szubskiego 120 udzia³ów (po zmianie wielkoœci kapita³u zak³adowego —
12%); w ten sposób udzia³y „Socpresse” i „Polska Presse” wzros³y do 63%
(jeszcze w maju 1992 roku „Polska Presse” naby³a od „Socpresse” S.A. 5%
udzia³ów).

K a t o w i c e

DZIENNIK ZACHODNI — sprzedano w listopadzie 1991 r. za rekordow¹
cenê 40 mld z³otych spó³ce z o.o. „Prasa Œl¹ska” w Katowicach. „Polska

10 ZBIGNIEW BAJKA



Presse” (Hersant) mia³a 50% udzia³ów, „Regionalne Przedsiêbiorstwo Zw-
i¹zkowe” sp. z o.o. (Region Œl¹sko-D¹browski NSZZ „Solidarnoœæ”) — 30%,
a SW „Czytelnik” z Warszawy — 20%. Koncern Hersanta zap³aci³ udzia³y za
„Solidarnoœæ” i „Czytelnika” (by³ to kredyt na 5 lat, p³atny w rocznych ra-
tach). W 1993 roku Hersant odkupi³ udzia³y „Solidarnoœci” w spó³ce „Prasa
Œl¹ska”. Nadal nie uregulowana jest sprawa odst¹pienia przez Hersanta 20%
akcji dziennikarzom DZ. Formalnie „Polska Presse” ma 89% udzia³ów w
Dzienniku Zachodnim — jednej z dwóch najwiêkszych gazet regionalnych w
Polsce.

TRYBUNA ŒL¥SKA — sprzedana zosta³a 3 paŸdziernika 1991 roku za
23,1 mld z³otych spó³ce z o.o. „Górnoœl¹skie Towarzystwo Prasowe” w Ka-
towicach. Udzia³owcami byli najpierw: Narodowy Fundusz Ochrony Œrodow-
iska i Gospodarki Wodnej w Warszawie (25% udzia³ów), Zwi¹zek Gór-
noœl¹ski, Zwi¹zek Gmin Górnego Œl¹ska, Górnoœl¹skie Towarzystwo
Gospodarcze, Regionalna Izba Gospodarcza — wszystkie w Katowicach
(10%), piêæ miejscowych firm prywatnych oraz spó³ka „Propress”. Zakup ga-
zety sfinansowa³y Górnoœl¹ski Bank Gospodarczy i Bank Ochrony Œro-
dowiska. W latach nastêpnych w³aœciciele siê zmienili. Wed³ug stanu na ma-
rzec 1993 roku 76,5% udzia³ów — w jednakowej liczbie — mia³y trzy spó³ki
z o.o.: „Propress” i „Ksi¹¿nica” z Katowic oraz „Euromarket” z Czeladzi.
Spó³ki „Euromarket” i „Ksi¹¿nica” kontrolowane s¹ przez ³ódzk¹ grupê „To-
wer”, w której przygniataj¹ca wiêkszoœæ udzia³ów nale¿y do Hersanta lub
jego ³ódzkich wspó³pracowników. W ten sposób francuska grupa prasowa
wesz³a w posiadanie drugiej (obok Dziennika Zachodniego) najwiêkszej
gazety regionalnej w Polsce.

WIECZÓR zosta³ sprzedany za 1,5 mld z³otych spó³ce z o.o. „Akapit”,
pocz¹tkowo maj¹cej 2 udzia³owców: Bank Handlowo-Kredytowy w Ka-
towicach (14 udzia³ów) i spó³kê dziennikarzy „Evening” (6 udzia³ów).
Wed³ug wpisu do rejestru z lutego 1993 roku — w³aœcicielami gazety jest 6
nowych udzia³owców, w tym m.in. IBC International Consulting sp. z o.o. i
dwie inne — prawdopodobnie z udzia³em kapita³u zagranicznego.

K o s z a l i n

G£OS POMORZA — sprzedany w lipcu 1991 roku za 4 mld z³otych
spó³ce z o.o. „Forum”, której g³ównymi udzia³owcami byli: Fundacja Go-
spodarcza NSZZ „Solidarnoœæ” w Gdañsku, Spó³ka Dziennikarska z o.o. „Po-
morze” oraz Henryk Rec³aw (koszaliñski „król betonu”, obecnie aresztowany
pod zarzutem przestêpstw gospodarczych). Potem do grona wspólników
do³¹czy³ Zak³ad Energetyczny oraz „Agroma” z Koszalina.W listopadzie
1991 roku czêœæ zespo³u redakcyjnego nie zgadzaj¹ca siê z polityk¹ nowych
w³aœcicieli za³o¿y³a dziennik G³os Koszaliñski z wydaniem mutacyjnym G³os
S³upski (Dziennikarska Oficyna Wydawnicza RONDO).

W 1993 roku wspó³w³aœcicielem G³osu Pomorza sta³a siê norweska firma
wydawnicza ORKLA PRESS.

KAPITA£ ZAGRANICZNY W POLSKICH MEDIACH 11



GONIEC POMORSKI — popularna gazeta Pomorza za³o¿ona zosta³a w li-
stopadzie 1989 roku przez Agencjê Wydawniczo-Reklamow¹ „LGH” (jak
wynika z ró¿nych Ÿróde³), przy pomocy kapita³u niemieckiego.

K r a k ó w

CZAS KRAKOWSKI — za³o¿ony w marcu 1990 roku dziennik poranny,
wydawany przez ARKA PRESS, jest francusko-w³osko-polsk¹ spó³k¹ joint-
-venture. Po³owê udzia³ów ma Francuz Frédéric Decazes, po 15% udzia³ów
— jego dwóch przyjació³ z college’u w Szwajcarii — W³osi Bruno
Breviglieri i Giovanni Ocleppo. Pozosta³e udzia³y ma wydawnictwo ARKA
Jana Polkowskiego.

GAZETA KRAKOWSKA — sprzedana zosta³a w lutym 1991 roku wy-
dawnictwu „Gazeta Krakowska” za 2,5 mld z³otych; po³owê akcji mieli
mieæ dziennikarze Gazety, po³owê Bank Handlowo-Kredytowy w Ka-
towicach. W 1993 roku, ze wzglêdu na k³opoty finansowe, nast¹pi³a zmia-
na w³aœcicieli. Dziennikarze — udzia³owcy spó³ki maj¹ 0,3% udzia³ów,
zaœ „Socpresse” S.A. z siedzib¹ w Pary¿u (koncern Hersanta) — 99,7%.
Wed³ug danych z 30 kwietnia dziennikarze odsprzedali swoje udzia³y kon-
cernowi Hersanta, który ma obecnie pe³n¹ kontrolê nad GK.

TEMPO — gazeta sportowa sprzedana zosta³a w maju 1991 roku za 500
mln z³otych spó³ce „Sportpresse” z o.o., w której 72% udzia³ów ma „Soc-
presse” S.A. z Warszawy (R. Hersant), a 28 % dziennikarze Tempa.

DZIENNIK POLSKI — sprzedany w czerwcu 1991 roku za 6 mld
z³otych Wydawnictwu „Jagiellonia S.A.” wielokrotnie otrzymywa³ pro-
pozycje kupna ze strony koncernu Hersanta. Jego w³aœcicielami jest grupa
dziennikarzy DP, Bank Przemys³owo-Handlowy z Krakowa, „Solida-
rnoœæ” Ma³opolska i Uniwersytet Jagielloñski. W pocz¹tkach 1994 roku
25% akcji dziennika naby³a szwajcarska firma INTER-PUBLICATION
A.G. „Jagiellonia S.A.” sfinansowa³a zakup „Pa³acu Prasy” w Krakowie
spadkobiercy Mariana D¹browskiego (13 mld z³otych) Adamowi
Radzikowskiemu; jedn¹ z jego pierwszych decyzji by³o wymówienie po-
mieszczeñ redakcjom Gazety Krakowskiej oraz Tempa, nale¿¹cym do
koncernu Hersanta.

ECHO KRAKOWA sprzedano za 1,5 mld z³otych Wydawnictwu „Echo
Krakowa”, sp. z o.o. (inni oferenci dawali nawet 4 mld z³otych). Od sierpnia
1992 roku g³ównymi udzia³owcami EK s¹: BANCO-D sp. z o.o.(nieznana
bli¿ej firma z Katowic; zapewne powsta³a po likwidacji Banku Han-
dlowo-Kredytowego w Katowicach) — 900 udzia³ów, Fundacja Odnowa Za-
bytków Krakowa i „Ship” sp. z o.o. z Katowic (po 500 udzia³ów), tyle¿ samo
ma grupa 18 osób fizycznych (dziennikarze Echa). Echo posiada te¿ udzia³y
w katowickim Wieczorze.

12 ZBIGNIEW BAJKA



£ ó d Ÿ

DZIENNIK £ÓDZKI — sprzedany przez Komisjê Likwidacyjn¹ w czerw-
cu 1991 roku za 25 mld z³otych spó³ce „Polska-Presse” (Hersant) z War-
szawy. Rok póŸniej zosta³ odprzedany sp. z o.o. „Prasa £ódzka”, za tê
sam¹ kwotê; G³ównymi udzia³owcami s¹ obecnie sp. z o.o. „Socpresse”
(460 udzia³ów) i zwi¹zana z Hersantem sp. z o.o. „Tower” (150 udzia³ów)
oraz Zarz¹d Miasta £odzi (300 udzia³ów). Koncern Hersanta ma pakiet
kontrolny (ok. 68% udzia³ów).

EXPRESS ILUSTROWANY — sprzedany zosta³ w czerwcu 1991 roku za
13 mld z³otych sp. z o.o. „Polska-Presse” (Hersant) z Warszawy. Rok póŸniej
— na podobnej zasadzie jak Dziennik £ódzki w³aœcicielem Expressu sta³a siê
„Prasa Ilustrowana S.A.” w £odzi, której g³ównym udzia³owcem zosta³a sp. z
o.o. „Socpresse” Hersanta (72%).

G³os Poranny sprzedany zosta³ za 1,2 mld z³otych Ludowemu To-
warzystwu Prasowemu. W obecnej spó³ce „G³os-Press” LTP ma 60% akcji,
pozosta³e ma 7 osób fizycznych. Nieoficjalnie wiadomo, ¿e udzia³owcami GP
s¹ osoby zwi¹zane z PSL-em.

P o z n a ñ

GAZETA POZNAÑSKA — sprzedana w marcu 1991 roku za 3 mld z³otych
Wojciechowi Fibakowi. W za³o¿onej w maju 1991 roku spó³ce „Fibak
Investment Group” (która naby³a Gazetê od Fibaka), Wojciech Fibak ma do-
minuj¹cy pakiet udzia³ów. Posiada tak¿e 23,3% udzia³ów w spó³ce
„Drukarnia Poznañska”.

Czêœæ dziennikarzy z GP, która nie chcia³a pracowaæ z nowym
w³aœcicielem, za³o¿y³a Dziennik Poznañski, którego wspó³wydawc¹ jest
spó³ka „Polfrost”.

G£OS WIELKOPOLSKI — zosta³ przekazany nieodp³atnie w marcu 1991
roku Dziennikarskiej Spó³dzielni Pracy „G³os” w Poznaniu. Nastêpnie po-
wsta³a Oficyna Wydawnicza „G³os Wielkopolski” sp. z o.o., do której
spó³dzielnia dziennikarska „G³os” wnios³a aport w postaci prawa do dzien-
nika GW o wartoœci 540 mln z³otych (18% kapita³u zak³adowego spó³ki). Jed-
nym z g³ównym udzia³owców sta³a siê szwajcarska firma Lako Industrie Con-
sulting A.G. (pocz¹tkowo 30% udzia³ów, obecnie wiêcej).

EXPRESS POZNAÑSKI — zosta³ przekazany w marcu 1991 roku nie-
odp³atnie Dziennikarskiej Spó³dzielni Pracy „Express Poznañski”. W maju
1992 roku wpisano do rejestru Wydawnictwo „Express Poznañski”, którego
g³ównymi udzia³owcami zostali: dziennikarze EP — 20 udzia³ów, Fundacja
Wspierania Niezale¿nej Myœli Politycznej i Gospodarczej — 35 udzia³ów
oraz 3 osoby fizyczne — 45 udzia³ów.

KAPITA£ ZAGRANICZNY W POLSKICH MEDIACH 13



W marcu 1994 roku udzia³y FWNM-PiG w Expressie Poznañskim wy-
kupi³ Wojciech Fibak. Trwaj¹ tak¿e pertraktacje w celu przejêcia przez niego
udzia³u osób fizycznych.

R z e s z ó w

NOWINY — sprzedane zosta³y w maju 1991 roku spó³ce z o.o. „R-press”
za 6 mld 813 tys. z³otych. Z koñcem 1991 roku udzia³owcami spó³ki byli:
„Solidarnoœæ” Region Rzeszowski (140 udzia³ów), Stronnictwo Lu-
dowo-Chrzeœcijañskie (85 udzia³ów), dziennikarze Nowin (65 udzia³ów),
„Editions-Spotkania” (50 udzia³ów) i 1 osoba fizyczna (60 udzia³ów). W
po³owie 1993 roku pozby³o siê swoich udzia³ów Editions-Spotkania. W poc-
z¹tkach 1994 roku ponad 20% udzia³ów (prawdopodobnie od stronnictwa
Józefa Œlisza) naby³a norweska grupa wydawnicza ORKLA PRESS.

S z c z e c i n

DZIENNIK SZCZECIÑSKI — za³o¿ony w 1992 roku przez Biuro Han-
dlowe „Mikos”; udzia³owcem dziennika (w nieznanej wysokoœci) jest wsp-
ólnik niemiecki (prawdopodobnie z Berlina).

W r o c ³ a w

GAZETA ROBOTNICZA — przekazana nieodp³atnie w lutym 1991 roku
„Spó³dzielni Pracy Dziennikarzy i Wydawców GAZETA ROBOTNICZA”.
Pod koniec 1993 roku udzia³owcem GR w 50% sta³a siê szwajcarska firma
INTER PUBLICATION A.G.. W planie budowa nowej drukarni dla Gazety.

S£OWO POLSKIE — przekazane w styczniu 1991 r. nieodp³atnie
Spó³dzielni Pracy „S³owo Polskie”. W czerwcu 1992 roku zarejestrowano
now¹ spó³kê „S³owo Media Ltd”, w której 17% udzia³ów ma norweska firma
ORKLA MEDIA S.A.; aktualnie ma co najmniej drugie tyle udzia³ów.

WIECZÓR WROC£AWIA — przekazany w styczniu 1991 roku nieodp³at-
nie Spó³dzielni „Wieczór Wroc³awia”. W 1992 roku czêœæ udzia³ów przejê³a
norweska firma ORKLA MEDIA S.A.

Czasopisma ogólnokrajowe (w wyborze)

W y d a w n i c t w o HEINRICH BAUER

TINA BRAVO
BRAVO-GIRL TWÓJ WEEKEND
ŒWIAT KOBIETY ULICA SEZAMKOWA
TELETYDZIEÑ NEUE MODE

14 ZBIGNIEW BAJKA



W y d a w n i c t w o AENNE B U R D A

BURDA VERA
DU¯E JEST PIÊKNE NASTOLATKI
MODA DLA PANÓW MODNY MALUCH
SZAFA PRZEDSZKOLAKA DZIEWCZÊTA I CH£OPCY
MISS B.

W y d a w n i c t w o JAHR-VERLAG

MAJSTER ESOX

W y d a w n i c t w o PHOENIX INTERMEDIA

DZIEWCZYNA ELA
POPCORN PRAMO
AUTO INTERNATIONAL CHIP
STRICK & SCHICK

W y d a w n i c t w o MAKLER

BEZ TAJEMNIC CIASTA DOMOWE
MA£A DIANA MOJA KUCHNIA
ROBÓTKI RÊCZNE SABRINA

W y d a w n i c t w o EGMONT (komiksy)

MICKEY MOUSE DONALD I SPÓ£KA
KRÓLIK BUGS DUMBO
KOMIKS GIGANT ASTERIX
BAMSE

W y d a w n i c t w o LUPUS (pisma komputerowe)

PCkurier ENTER
AMIGA CadCam FORUM
PCvirus

W y d a w n i c t w o TM — SEMIC (komiksy)

SPIDERMAN GI JOE
BATMAN SUPERMAN
BARBIE MUMINKI
TOM JERRY TRANSFORMERS
CONAN GREEN LATERN
X — MEN PUNISHER
PIXI MEGA MARVEL

KAPITA£ ZAGRANICZNY W POLSKICH MEDIACH 15



N o w e W y d a w n i c t w o C z a s o p i s m (Gong Gruppe, Burda
Gruppe, Phoenix Intermedia)

SUPER TV SUPER TELE (bezp³atny dodatek do 11 dzienników)

S c a n d i n a v i a — P o l a n d P u b l i s h i n g H o u s e

CATS EXTRA RAPORT
NIE Z TEJ ZIEMI PLAYSTAR INTERNATIONAL

W y d a w n i c t w o INTER-MEDIA

AUTO SUKCES SUKCES
ZDROWIE I SUKCES

W y d a w n i c t w o CONECTA Ltd

AS SEKRETARKA BEA COLLECTION
BEA ŒLUB MINI BEA COLLECTION

W y d a w n i c t w o ADAMINA BRETSCHNEIDER VERLAG

AUTO KURIER EUROPA

W y d a w n i c t w o IDG POLAND

COMPUTER WORLD KOMPUTER

W y d a w n i c t w o DSV (Deutscher Supplement Verlag — koncern Bertelsmanna)

TELE MAGAZYN

W y d a w n i c t w o GRUNER + JAHR

CLAUDIA SANDRA
MOJE MIESZKANIE SEKRETY KUCHNI

W y d a w n i c t w o FIBAK SPORT S.A.

SPORT — wydanie œl¹skie (tygodnik)

W y d a w n i c t w o FIBAK NOMA PRESS

PANORAMA NARTY

W y d a w n i c t w o URMA, polsko-francuska sp. z o.o. (joint-venture)

NIE

16 ZBIGNIEW BAJKA



W y d a w n i c t w o ZARZ¥DZANIE I BANKOWOŒÆ + francuska grupa
EUROEXPANSION

GAZETA BANKOWA

W Y D A W N I C T W O PRZYJACIÓ£KA SP. Z O.O.
Od pocz¹tków 1994 roku wspó³wydawc¹ tygodnika (spó³ka joint-venture)
jest „Jean Frey Publishing A.G” szwajcarska grupa wydawnicza (m.in.
Weltwoche oraz Bilanz).

PRZYJACIÓ£KA PRAWO I ¯YCIE
SEZAM ¯YCIE GOSPODARCZE

*
Polacy nie s¹ zgodni w kwestii wpuszczania kapita³u zagranicznego do

Polski. Wiêkszoœæ optuje za budowaniem kapitalizmu w³asnymi polskimi
rêkoma. Mniejszoœæ — sprzyjaj¹ca do³¹czeniu do zjednoczonej Europy —
uwa¿a natomiast, ¿e bez zagranicznych funduszy bêdziemy budowaæ nasz ka-
pitalizm d³ugo i opornie, nie wiadomo te¿ z jakim ostatecznie efektem.

Nastawienia generalne odbijaj¹ siê w kwestiach szczegó³owych, tak¿e w
odniesieniu do œwiata mediów. Wchodzenie kapita³u zagranicznego do prasy,
radia i telewizji budzi emocje owocuj¹ce ró¿nymi wyst¹pieniami publiczn-
ymi, w których akcentuje siê g³ównie obawy, ¿e wskutek inwazji zagran-
icznego kapita³u, zw³aszcza w sferê kultury, zatracimy sw¹ odrêbnoœæ, a prze-
kazy zostan¹ zdominowane przez produkcjê zagraniczn¹. Obawy te
akcentowane s¹ w licznych wypowiedziach publicystów (np. na ³amach Ga-
zety Wyborczej), w wypowiedziach twórców pism nie zwi¹zanych z kapita³em
zagranicznym oraz na forum parlamentu.

Przestrogom p³yn¹cym z ust Polaków sekunduj¹ tak¿e niektórzy publ-
icyœci i analitycy zachodni. Niedawno w Zeszytach Prasoznawczych pojawi³
siê artyku³ Jörga Beckera, który uwa¿a, ¿e w Europie œrodkowo-wschodniej
nastêpuje „latynoamerykanizacja mediów” oraz, ¿e „w okresie przechodzenia
od zbankrutowanego komunizmu do peryferyjnego kapitalizmu, kapitalizm
ten bêdzie sterowany nie przez w³asny kapita³ narodowy, ale przez kapita³ za-
graniczny, wielonarodowy, ze œwiatowych metropolii”. Moc tego kapita³u jest
wielka, a interesy w mediach odmienne od interesów kapita³ów narodowych
w krajach Europy œrodkowej i wschodniej. Inna sprawa, ¿e tak¿e kapita³
uznawany za narodowy ma powi¹zania i wsparcie — czêsto mocne, lecz
rzadko jawne — z Zachodu.

Obawy te mog¹ byæ tym bardziej realnym zagro¿eniem, je¿eli popatrzymy
na to, co dzieje siê w innych krajach naszego regionu np. na Wêgrzech czy
bli¿ej — w Czechach i S³owacji. Jest paradoksem, ¿e na Wêgrzech g³ówny
dziennik dawnej partii komunistycznej — Népszabadság — wydaje spó³ka,
której g³ównym udzia³owcem jest koncern Bertelsmanna, ¿e znaczn¹ czêœæ
rynku prasowego w tym kraju zaj¹³ koncern Axela Springera, najczêœciej kry-

KAPITA£ ZAGRANICZNY W POLSKICH MEDIACH 17



tykowany w prasie krajów „wspólnoty socjalistycznej”, który powo³a³ age-
ncjê prasow¹, konkurencyjn¹ w stosunku do pañstwowej MTI.

Robert Hersant kupi³ tygodnik Magyar Nemzet. Francuska agencja AFP
poda³a swego czasu, ¿e grupy prasowe: niemieckie, francuskie, austriackie i
brytyjskie — kontroluj¹ na Wêgrzech ponad 80% prasy, a co najmniej
po³owa dzienników wêgierskich jest w rêkach zachodnich inwestorów.
Upañstwowione wydawnictwo prasowe odkupi³o ostatnio dziennik Esti
Hirlap od koncernu Maxwella, a dziennik Mai Nap — od Murdocha.

U naszych po³udniowych s¹siadów wejœcie kapita³u zachodniego jest tak¿e
bardzo widoczne. Niemcy i Austriacy do spó³ki z czeskimi wydawcami lub sami
rz¹dz¹ poszczególnymi sektorami rynku prasowego. Towarzyszy im Robert
Hersant, który najpierw chcia³ kupiæ ca³y dom wydawniczy z najbardziej po-
pularnymi w Czechach dziennikami, w koñcu kupi³ udzia³y w socjalistycznym
Slobodnym Slovie i — najbardziej poczytnym dzienniku czeskim Mládá Fronta
Dnes. Szwajcarska grupa Ringier Europa jest wydawc¹ innego bardzo po-
czytnego dziennika Blesk. Jesieni¹ 1993 roku „Ringier A.G.” przej¹³ równie¿
Lidové Nowiný. Wiêkszoœæ udzia³ów w Hospodáøskich Novinach ma francuska
grupa EUROEXPANSION ( w Polsce wspó³wydawca Gazety Bankowej).

Na S³owacji w 1993 roku dotychczas najpopularniejsz¹ lewicow¹ Pravdê wy-
przedzi³ Novy Cas, wzorowany na austriackiej Neue Kronen Zeitung i wydawany
ze znacznym udzia³em kapita³u austriackiego. W obu tych krajach wiele gazet
(biznesowe, wiejskie, a nawet partyjne) wydawane jest ze wsparciem i
powa¿nym czasem udzia³em kapita³u niemieckiego, austriackiego i francuskiego.

Dodajmy tak¿e, ¿e podobnie jest w sferze œrodków audiowizualnych. W
1990 roku francuskie FUN RADIO (ówczesny wspó³w³aœciciel: Robert Her-
sant) wesz³o do Polski; jego program retransmitowany by³ ponad rok przez
krakowsk¹ stacjê RADIO MA£OPOLSKA — FUN. Obecnie stacja jest nie-
zale¿na, nazywa siê inaczej (RMF — FM) i otrzyma³a koncesjê na program
ogólnopolski. FUN RADIO mo¿na nadal s³uchaæ w Bratys³awie, jest to tak¿e
najbardziej popularna stacja komercyjna w Rumunii (Bukareszt).

Wchodzenie kapita³u zagranicznego na rynki krajów Europy œrodkowej i
wschodniej zaowocowa³o ukazaniem siê tych samych tytu³ów w ró¿nych wer-
sjach jêzykowych. S¹ to zarówno magazyny (jak np. Tina czy Bravo kon-
cernu Bauera), jak te¿ tygodniki „telewizyjne” (np. TeleMagazyn wydawany
przez DSV Bertelsmanna).

Kapita³ zachodni sta³ siê de facto miêdzynarodowy ju¿ wczeœniej. Nie-
mieckie grupy wydaj¹ wiele tytu³ów w Austrii, tak¿e w Szwajcarii, nawet w
— niechêtnej inwestorom zagranicznym — Francji, gdzie, jak w Polsce, ro-
dzima prasa kobieca zosta³a zdominowana przez „niemieckie” Femme
Actuelle i Prima (Gruner + Jahr) oraz Maxi i Marie-France (Bauer). Ostatnie
lata przynios³y zmianê kierunku dzia³ania. Polska jest wiêc najwiêkszym
pozafrancuskim rynkiem dla „Socpresse” Roberta Hersanta. Przedstawiciele
Bertelsmanna w Polsce twierdz¹ publicznie, ¿e obecnie nasz rynek jest jed-
nym z wa¿niejszych celów wydawnictwa. W imieniu grupy FININVEST
Berlusconiego wszed³ na polski rynek mediów Nicola Grauso.

18 ZBIGNIEW BAJKA



Zdobywanie polskiego rynku prasowego przez kapita³ zachodni wci¹¿
trwa. Do tej pory odby³o siê kilka rund.

1. Przedbiegi
Ju¿ po nowelizacji ustawy „Prawo prasowe” w czerwcu 1989 roku po-

jawili siê pierwsi chêtni do inwestowania w polsk¹ prasê wydawcy zachodni.
W tym czasie (wrzesieñ 1990) powsta³ m. in. Dziennik Dolnoœl¹ski we
Wroc³awiu z udzia³em Norwegów, który jednak upad³ po jakimœ czasie.
Pojawiaj¹ siê w Polsce wys³annicy koncernów zagranicznych (m.in. Hersanta,
Maxwella i Bauera), poniewa¿ coraz bli¿sza jest data podjêcia przez sejm
decyzji o likwidacji RSW „PKR”.

2. Likwidacja koncernu RSW „PKR”
Kiedy parlament uchwali³ (marzec 1990) ustawê o likwidacji RSW, za-

interesowanie kapita³u zagranicznego polsk¹ pras¹ wyraŸnie wzros³o. W tej
ods³onie najwyraŸniej zwyciê¿y³ Hersant, kupuj¹c — do spó³ki z ró¿nymi
udzia³owcami (g³ównie spó³dzielniami dziennikarskimi oraz NSZZ
„Solidarnoœæ”) — osiem dzienników, w tym jeden spoza RSW, wystawiony
w tym czasie na sprzeda¿ (Rzeczpospolita). Po kilku latach okaza³o siê, ¿e w
wiêkszoœci tych dzienników „Socpresse” (grupa Hersanta) ma dominuj¹ce
pakiety udzia³ów.

Epizodem tej ods³ony, choæ nie najmniej istotnym, by³o oddawanie (nieod-
p³atne) ró¿nych tytu³ów spó³dzielniom dziennikarskim (do po³owy 1993 roku
— 72 tytu³y na 74 planowane). Czêœæ spoœród nich zmieni³a po jakimœ czasie
status prawny i zyska³a udzia³owców zagranicznych (niemieckich, norwes-
kich, szwajcarskich, tak¿e francuskich).

3. Polskie „kalki” zachodnich wydawnictw
W tym samym czasie, niejako niezale¿nie od g³ównej areny, na której li-

kwidowano RSW, pojawi³y siê „balony sonda¿owe”; powsta³y wydawnictwa,
których g³ównym zajêciem by³o wydawanie „kalek” pism zachodnich (w
jêzyku polskim). By³y to pisma niemieckie, rzadziej szwajcarskie (lub nie-
miecko-szwajcarskie), a ich wydawcami by³o kilka polskich wydawnictw jak
np. PHOENIX INTERMEDIA i PP-U „Makler” we Wroc³awiu. Firma PHO-
ENIX INTERMEDIA pañstwa Poni¿ników kategorycznie i stale od¿egnuje
siê od powi¹zañ z kapita³em zachodnim (niemieckim), jednak wiele œladów
na takie powi¹zania wskazuje. W 1993 roku w budynku PHOENIXA we
Wroc³awiu zainstalowa³a siê redakcja SUPER TV. Po jakimœ czasie okaza³o
siê, ¿e redakcjê za³o¿y³a firma PHOENIX INTERMEDIA do spó³ki z
niemieckimi wydawcami BURD¥ i Gongiem.

„Kalki” PHOENIXA, jak np. Dziewczyna (Brisas Verlag) czy Popcorn (ZAG
Zeitschriften Verlag) doœæ szybko zdoby³y m³odych czytelników w Polsce.

4. Filie i spó³ki zachodnich wydawców na rynku polskim
Kolejny etap wchodzenia na polski rynek to zainstalowanie siê tutaj przed-

stawicielstw zachodnich wydawców (czasami by³y to spó³ki j-v z dominu-

KAPITA£ ZAGRANICZNY W POLSKICH MEDIACH 19



j¹cym udzia³em kapita³u zagranicznego). Doœæ wczeœnie powsta³a spó³ka
SCANDINAVIA — POLAND PUBLISHING HOUSE Ltd, która zaczê³a
wydawaæ takie pisma, jak Cats, Extra Raport, Playstar International oraz Nie
z tej ziemi. W podobny sposób wszed³ HEINRICH BAUER VERLAG,
BURDA i JAHR VERLAG, potem tak¿e GRUNER-JAHR (Bertelsmanna).

5. Kolejne etapy transformacji mienia b. RSW
W roku 1993 i pierwszej po³owie 1994 dokonuj¹ siê przemiany w³as-

noœciowe w gazetach b.RSW, oddanych nieodp³atnie zespo³om dzien-
nikarskim lub sprzedanych spó³kom z udzia³em grup dziennikarzy. Wejœcie
kapita³u by³o niezbêdne b¹dŸ dla ratowania upadaj¹cej gazety, której rodzimy
kapita³ nie chcia³ lub nie móg³ pomóc, b¹dŸ dla modernizacji gazety na
przepe³nionym rynku prasowym. Operacje takie dotyczy³y wyraŸniej
dzienników, ale by³y tak¿e obecne w czasopismach. Koncern Hersanta kupi³
99,7% akcji znajduj¹cej siê w trudnej sytuacji Gazety Krakowskiej (choæ re-
dakcja zawarowa³a sobie w umowie prawo do w³asnej polityki redakcyjnej i
wyboru redaktora naczelnego); jednak pod koniec kwietnia 1994 roku dosz³o
do wstêpnego podpisania umowy, moc¹ której Hersant zdoby³ brakuj¹ce
0,3% od kilkunastu osób fizycznych maj¹cych udzia³y w GK. Z wiêkszym
rozmachem dzia³a natomiast Wojciech Fibak, którego niektóre pisma
(Wprost) nazywaj¹ polskim „magnatem prasowym”. Wszed³szy w kontakt z
wydawc¹ szwajcarskim (de facto szwajcarsko-niemieckim) Jörgiem
Marquardem, doda³ do posiadanych wczeœniej tytu³ów (m. in. Gazety Po-
znañskiej, Sportu, Sportu Œl¹skiego, Panoramy, Nart, Dziennika Be-
skidzkiego, Nowego Echa, drukarni w Katowicach i udzia³ów w drukarni po-
znañskiej) nowe tytu³y nabyte pod szyldem Fibak-Marquard Press S.A. sp.
joint-venture. By³y to Sztandar M³odych i Express Wieczorny w Warszawie,
które wraz z pismami œl¹skimi znalaz³y siê w nowej spó³ce. Nabyty w po-
cz¹tkach 1994 roku Express Poznañski do³¹czy³ do Gazety Poznañskiej wy-
dawanej przez „Fibak Investment Group” (wspó³w³aœcicielami — obok Fi-
baka s¹ jego przyjaciele: Micha³ Stachurski, Marek Modecki i Krzysztof
Bielewicz). Wojciech Fibak zosta³ te¿ jednym z udzia³owców stacji
telewizyjnej NTP (Niezale¿na Telewizja Polska) staraj¹cej siê o przydzia³
pasma ogólnopolskiego.

Rok 1993 przyniós³ tak¿e zainteresowanie siê polsk¹ pras¹ przez
Norwegów. ORKLA MEDIA — jeden z najwiêkszych koncernów norwes-
kich, dzia³aj¹cych w mediach, zainwestowa³ pieni¹dze w S³owie Polskim i
Wieczorze Wroc³awia (Wroc³aw), G³osie Pomorza (Koszalin), Gazecie
Wspó³czesnej (Bia³ystok), Nowinach (Rzeszów) i ostatnio — w Gazecie Po-
morskiej (Bydgoszcz). Z tego, co wiadomo, nie jest to koniec apetytów nor-
weskiej grupy wydawniczej, jeœli idzie o polskie media.

6. Nowe formy — nowe tytu³y
Ruszyli siê, byæ mo¿e za przyk³adem Marquarda, tak¿e Szwajcarzy. Wy-

dawnictwo RINGIER A.G., obecne ju¿ w innych krajach postkomunisty-
cznych (m. in. w Czechach, Bu³garii, S³owacji, Rumunii i na Wêgrzech), za-

20 ZBIGNIEW BAJKA



czê³o wydawaæ tygodnik Cash i jak twierdz¹ dziennikarze Gazety Wyborczej
chce zdobyæ udzia³y w ¯yciu Warszawy. W Czechach i na S³owacji „Ringier
A.G.” wspó³pracuje z niemieckim koncernem „Kirch Group”, w pozosta³ych
krajach wschodnioeuropejskich — z amerykañsk¹ korporacj¹ „Gannet Inc.”.
„Cash” nosi nazwy: na Wêgrzech — „Kape”, w Bu³garii — „Kesz”, w Ru-
munii — „Capital”, na S³owacji i w Czechach — „Profit”. Wydawnictwo IN-
TER PUBLICATION A.G. zdoby³o po³owê udzia³ów w Gazecie Robotniczej
(Wroc³aw) i 25% w Dzienniku Polskim (Kraków). Tak¿e Przyjació³ka, przez
lata najpoczytniejszy tygodnik polski, zdystansowana w 1993 roku przez
Tinê, sk³oni³a siê w stronê Szwajcarów; pieni¹dze na now¹ Przyjació³kê
wy³o¿y³ Jean Frey, w³aœciciel koncernu Curti z Zurychu.

Doœæ s³abo inwestuj¹ w polskie media W³osi (wyraŸniej w telewizjê:
Berlusconi i Grauso). Po firmie Zanussi, pakiet kontrolny Nowej Europy
zdoby³a mediolañskaspó³ka wydaj¹ca Il Sole-24 Ore.

Ze strony francuskiej widaæ jeszcze dzia³ania koncernu EUOEXPANSION
(du¿e udzia³y w Gazecie Bankowej), du¿e wydawnictwo regionalne z za-
chodniej Francji (M. Hutin) wspar³o powa¿nie Tygodnik Powszechny (po³owa
udzia³ów), mamy te¿ informacje, ¿e wydawnictwo „Twój Styl” prowadzi za-
awansowane rozmowy z koncernem Hachette w celu wydawania w Polsce
Elle. Z pism powsta³ych wczeœniej nale¿y wspomnieæ Nie; w spó³ce j-v
„URMA” wydaj¹cej ten tygodnik ponad 48% ma udzia³owiec francuski.

Kapita³ amerykañski wchodzi na rynek polski ró¿nymi drogami. Doœæ
wczeœnie wspar³ nowo powstaj¹cy The Warsaw Voice (i jego wy-
dawnictwa rozprowadzane na Okêciu i w samolotach ró¿nych linii lotnic-
zych). Pojawi³y siê potem polskie edycje pism amerykañskich, jak np. Bu-
siness Week/Polska (wydawany przez McGraw Hill — najpierw do spó³ki z
AGPOLEM, obecnie z firm¹ „Po¿arowski i S-ka”); Muscle and Fitness (dla
kulturystów), którego wydawc¹ jest PUMP PUBLISHING (w pocz¹tkach
1994 roku zacz¹³ ukazywaæ siê miesiêcznik Lady Fitness); Œwiat Nauki (pol-
ska wersja Scientific American), wydawany przez Science Press sp. z o.o.;
Jama — polska wersja The Journal of American Medical Association;
wreszcie polska wersja Playboya. W przygotowaniu s¹ polskie wersje The
National Geographic oraz Reader’s Digest. Pojawi³y siê te¿ ró¿ne wy-
dawnictwa, g³ównie z kapita³em amerykañskim, wprowadzaj¹ce na nasz
rynek komiksy (EGMONT wydaj¹ce: Mickey Mouse, Donald i Spó³ka,
Królik Bugs, Dumbo, Komiks Gigant, Asterix oraz Bamse; TV SEMIC,
który jest wydawc¹: Spidermana, GI JOE, Batmana, Supermana, Barbie,
Muminków, Toma Jerry, Transformers, Conana, Green Latern, X-Mena,
Punishera, Pixi i Mega Marwel — co jakiœ czas pewne pisemka s¹ li-
kwidowane, a w ich miejsce pojawiaj¹ siê nowe). Wydawnictwo LUPUS
zajê³o siê komputerami i wydaje: PC Kurier, Enter, Amiga, CadCam, Fo-
rum oraz PCvirus.

W 1993 roku wydawcy zagraniczni w Polsce i ich liczni przedstawiciele
powo³ali Ogólnopolskie Stowarzyszenie Wydawców. Skupia ono oficyny
wydaj¹ce ponad 60 czasopism. Wed³ug danych „Ruchu S.A.” na koniec 1993
roku, wœród g³ównych dostawców wydawnictw periodycznych w Polsce znaj-
duje siê siedmiu cz³onków tego Stowarzyszenia, a jeœli chodzi o wartoœæ

KAPITA£ ZAGRANICZNY W POLSKICH MEDIACH 21



sprzeda¿y prasy w miesi¹cu, przoduje Heinrich Bauer Verlag z wp³ywami w
wysokoœci prawie 82 mld z³otych.

Wed³ug stanu z pocz¹tków 1994 roku kapita³ zagraniczny posiada udzia³y
w 56% gazet o zasiêgu ogólnopolskim i 50% gazet regionalnych. Jednak¿e
owe 56% gazet ogólnopolskich to 70% ca³ego jednorazowego nak³adu w tej
grupie, zaœ jeœli idzie o dzienniki lokalne — analogiczny odsetek wynosi
65%.

Udzia³ kapita³u zagranicznego w grupie czasopism obliczyæ jest znacznie
trudniej, poniewa¿ trudno ustaliæ „podstawê procentowania”. Jednak, nie
licz¹c wymiennych komiksów i efemerycznych pisemek komputerowych, w
skali miesi¹ca ukazuje siê nie mniej ni¿ 15 mln egzemplarzy. W stosunku do
podstawowego nak³adu jednorazowego czasopism rozprowadzanych przez
„Ruch”, wynosz¹cego blisko 100 mln egzemplarzy, jest to niezbyt du¿o,
nale¿y jednak pamiêtaæ, ¿e pewna grupa tych pism (wydawanych
bezpoœrednio przez zagraniczne koncerny lub z du¿ym ich udzia³em) jest licz-
nie reprezentowana w czo³ówce polskich czasopism zarówno pod wzglêdem
nak³adu jak te¿ poczytnoœci, maj¹c zarazem niskie wskaŸniki zwrotów (Tina,
a obecnie tak¿e Przyjació³ka, Nie, Œwiat Kobiety, Tele-tydzieñ, Bravo, Dziew-
czyna, Popcorn, Super TV, Tele Magazyn i inne). Owe 15 milionów przypada
zatem na mniejsz¹ grupê pism, ni¿ inne 15 mln nak³adu odnosz¹ce siê do
wydawnictw polskich.

Je¿eli chodzi o uzale¿nienie siê, choæby niewielkie, od kapita³u za-
granicznego, jedynie ma³o poczytne lub niskonak³adowe pisma s¹ bez grze-
chu. Du¿e polskie wydawnictwa jak „Prószyñski i spó³ka”, wydawnictwo
„Twój Styl” itp. tak¿e nawi¹zuj¹ kontakty zagraniczne (miesiêcznik Bêc fir-
my Prószyñski i S-ka to polska wersja francuskiego pisma dla dzieci Pomme
d’Api, a Twój Styl nie tylko wychodzi sam poza granice [rosyjska wersja TS],
ale te¿ — jak pisaliœmy wczeœniej — nawi¹zuje kontakty z Hachette). Œrednie
i mniejsze nawi¹za³y ju¿ kontakty z wydawcami zagranicznymi lub je
nawi¹zuj¹.

OdpowiedŸ na pytanie o zasiêg — ogólnych przynajmniej — wp³ywów
kapita³u zagranicznego w polskiej prasie zosta³a powy¿ej udzielona. Pytanie o
wp³yw wymaga dalszych studiów i analiz.

Próby urzêdowego ograniczenia nap³ywu kapita³u zagranicznego nie wy-
daj¹ siê zasadne. Z drugiej strony uzasadnione jest zapewne nawo³ywanie o
ograniczenie nap³ywu „kolorowej papki prasowej z zachodu, która przynosi
obce naszej kulturze wartoœci”. Choæ, w tej ostatniej kwestii uzasadnione
by³oby zbadanie zawartoœci tej prasy oraz odbioru owych „wartoœci” przez
polskich czytelników. Wówczas przyszed³by czas na bardziej konkretne
wnioski.

Niew¹tpliwie tak¿e konieczna jest zasadnicza nowelizacja prawa prasow-
ego, a byæ mo¿e tak¿e stosownych ustaw wykonawczych. Jednak nie-
koniecznie w celu bezwzglêdnego zahamowania dop³ywu kapita³u
zagranicznego.

22 ZBIGNIEW BAJKA


